حقوق

مطالب حقوقی

حقوق

مطالب حقوقی

این وبلاگ سعی می کند تا مطالبی دستچین شده ی حقوقی را به شما عزیزان ارائه دهد.
شما عزیزان می توانید نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس ایمیل زیر ارسال کنید.

makansalimi33@gmail.com

با تشکر.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم 

گذار به دموکراسی 

گذار به دموکراسی فرایندی است که در آن نخبگان حاکم و گروه یا گروه های اپوزسسیون در آن برای تغییر،اصلاح و یا کنار گذاشتن حکومت غیر دموکراتیک فعالیت می کنند.
نخبگان رژیمی که با گروه اپوزیسیون مخالفت به عمل می آورند و در حال جدال با یکدیگرند ممکن است از درون خود رژیم حاکم یا از درون نخبگان اپوزیسیون باشند.
در این نوشتار سعی خواهیم کرد که به تصمیم گیری نخبگان بپردازیم.تصمیماتی که نخبگان حاکم می گیرند ممکن است به دلیل شرایط نامساعد سیاسی و اجتماعی باشد.شرایطی از سوی چند بازیگر فعال سیاسی و اجتماعی که باعث ایجاد کنش یا واکنش با دیگر نخبگان گروه های اپوزیسیون می شود.تصمیماتی نظیر شرایط و قدرت دو گروه نخبه در دو سوی حکومت و اپوزیسیون و میزان نارضایتی از رژیم حاکم و یا میزان شرایطی که نخبگان رژیم حاکم را تحت فشار قرار می دهد باشد.
ممکن است نخبگان اپوزیسیون از داخل رژیم حاکم به مجادله با دیگر نخبگان همان رژیم بپردازند تا حکومت بصورت بنیادی تغییر کند و به دموکراسی برسد.
تصمیمات ممکن است تحت شرایط خاص مناسب یا
نامناسب،اشتباه یا درست گرفته شوند.تصمیماتی که در شرایط مورد اشاره گرفته می شود می تواند به همان درستی باشد که در زمان کافی گرفته می شوند.
نخبگان رژیم هر روز به بحث و گفتگو و تصمیم گیری برای حکومت و کشور می پردازند. 

برای گذار به دموکراسی مراحلی باید طی 
شود.زمانی که فشار زیادی بر نخبگان حکومت از جهات مختلف وارد آید،سه حالت پیش می آید:
۱.به دست گرفتن ابتکار عمل از گروه های اپوزیسیون به صورتی که فضای سیاسی باز و شرایط سیاسی بهبود بیابد.آن هم در صورتی که فشار زیادی از جهات اجتماعی و سیاسی بر رژیم حاکم وارد آید.تا آرامش به نخبگان برگردد و به نوعی سازش انجام گیرد.
۲.فشار وارد بر حکومت باعث کنار رفتن آن خواهد شد.به این دلیل که فشار بسیار زیادی به حکومت وارد شود و هماهنگی و اتحاد بین گروه های مختلف اپوزیسیون از جهات مختلف ایجاد شود.
۳.بدست گرفتن قدرت از اپوزیسیون و سرکوب آن به دلیل نبود اتحاد و همبستگی سیاسی میان گروه های نخبگان اپوزیسیون. 

گاهی هم به دلایل دیگری نظیر سازش بین نخبگان،حکومت از بالا و راس حکومت به سمت پایین،کمی از نارضایتی های اپوزیسیون را کاهش داده و امید بیشتری میان آنها برای بهبود شرایط بهتر فراهم می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۰۰/۱۰/۲۸
  • سید ماکان سلیمی اشکوری

اپوزیسیون

حکمرانان

دموکراسی

فشار نخبگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی